19 Jobs | 21 Resumes

De Digibeet & de Digiweet VS. Communicatie

De Digibeet & de Digiweet VS. Communicatie

Op deze fantastische wereld hebben we veel verschillende mensen. Lang, klein, andere kenmerken die je tegenwoordig niet meer mag noemen. We hebben mensen die van tuinieren houden, en mensen die zichzelf het liefste bezig houden met alledaagse politiek. Sommigen houden van Ajax, sommigen houden van Feyenoord, sommigen hebben helemaal niets met voetbal.

Zo hebben we ook digibeten en digiweten. Mensen die van IT houden en er veel over weten, en mensen die er niets vanaf weten en/of er het liefst zo ver mogelijk van wegblijven.
Heb je wel eens geprobeerd om je oma uit te leggen hoe Netflix werkt? Ik werd laatst namelijk in paniek door mijn moeder gebeld want oma was het wachtwoord van Netflix kwijt en wist niet waar ze het moest invullen. Na een telefoontje, veel gezucht en gesteun ben ik naar haar toe gereden waar het probleem binnen vijf minuten was verholpen.

Zo ontstond dus mijn vraag.. hoe doe je dat eigenlijk als dit je werk is? Zonder te zuchten of te steunen, zeg maar? Waarom is communicatie belangrijk binnen de IT? Jullie gaan toch gewoon die technische dingen doen en dan kan ik het gebruiken.. toch?!

Ik vroeg het voordat ik begon aan dit artikel aan Lee, een netwerk engineer. Hij had het volgende geniale antwoord (ik kon dit jullie niet onthouden):

‘Het kan een lastige situatie zijn, omdat het gebaseerd is op het begrijpen van verschillende kerncomponenten om zo het grotere plaatje te begrijpen. Vaak moet ik proberen zo veel mogelijk parallellen te maken met dingen die mensen wel begrijpen, zodat ze inzien wat ik wil uitleggen. Mijn favoriete voorbeeld is dat een LoAP-server net als een ‘crotchless panty’ is. Snelle en gemakkelijke toegang wanneer u weet wat u wilt. Of hoe een citrix broker agent soms net een pimp is. De voorbeelden zijn zeker niet allemaal zo… geslachtelijk, maar er is een reden die iemand ooit tegen me zei ‘Lee, niet alle analogieën hoeven het woord anaal te bevatten.’

Een IT project is niet per se geslaagd wanneer de transitie vlekkeloos is verlopen of het puur op technisch vlak allemaal klopt. Als de gebruikers voor verassingen komen te staan bij het eindproduct of er langdurig fouten naar boven komen omdat zij deze niet begrijpen, dan is het project alsnog niet (succesvol) geslaagd. Juist daarom moeten de lijnen van communicatie open blijven staan, en is het belangrijk om ook de comunicatie met de eindgebruiker zo goed mogelijk te laten verlopen.

Dit is een stukje wat wel eens vergeten word bij het aannemen en zelfs het opleiden van ITers. Dat er een heel groot stuk communicatie en advisering meespeelt in het geheel. Het is dus zeker niet waar dat technisch onderlegde mensen niet over communicatieve vaardigheden hoeven te beschikken, sterker nog, het is belangrijk omdat deze projecten vaak aan een hoog budget gekoppeld zijn. Maar hoe veel zin heeft dat als je niet de juiste persoon op de juiste plek zet? Dit mis ik zelf nog vaak in vacatures, en ook in de vraag van de werkgever en werknemer. Wat voor type persoon zoek je? Hoe ziet jou team er uit? Wie zou daar bij passen?

De persoonlijkheid van een werknemer is altijd van groot belang, en net zoals binnen elk ander beroep is er voor iedereen een plekje. Een goede deelnemer aan een project kan communiceren, kan omgaan met feedback en kan adviezen op een leuke manier aanbieden.

Voor de medewerker/ZZPer/Iter geldt precies hetzelfde. Wat past bij jou? In welk team zou jij het beste tot jouw recht komen? De ene persoon kan zeer goed communiceren, de andere wat minder goed. De ene kan goed advies geven, de ander is (soms een beetje te) direct. Want nee, ‘Jezus meid wat ben je dik, moet je niet eens gaan afvallen’ is geen goed advies, wat sommige mensen ook denken (ik ben overigens zes maanden zwanger, die buik komt echt niet alleen van all-you-can-eat buffets).

Maar goed. Deze vraag dus:

Wie ben jij, waar liggen jou communicatieve vaardigheden en wat kan je op dit vlak nog leren?

Maar ook:

Wat verwacht jij van de opdrachtgever of werkgever op het gebied van communicatie?

Jullie zijn in ieder geval de digiweten, en krijgen te maken met digibeten.
Zorg dat de informatie goed en duidelijk overkomt, dan is jou project goed geslaagd. En investeren in die communicatie skills!

Wij praten er graag met je over door! Wil jij hier ook verder over communiceren met ons of heb je nog meer leuke voorbeelden over communicatie foutjes, vergelijkingen of tips binnen de IT, laat het even horen. Wij horen graag van je!

Ik vergeet in ieder geval niet snel meer dat een LoAP-server ‘makkelijke toegang’ biedt.

« »

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Powered by Two Dutch Guys l 2016